Aarhus Universitets segl

En foranderlig verden og komplekse problemstillinger fordrer ny viden og nye løsninger. Disse skabes bedst på tværs af fagligheder og i samarbejde mellem universiteter og offentlige og private aktører. Det er omdrejningspunktet for seminarrækken Happy Hours – dobbelt op på faglighed. Temaet for dette seminar er Fremtidens hybride arbejdsplads.

Velkommen til fremtidens arbejdsplads, hvor hybridarbejde er normen og kontoret ikke længere er et fysisk sted, men en virtuel verden kaldet Metaverset. Godt hjulpet på vej af COVID-19, klimakrisen og et globalt arbejdsmarked bevæger vi os hastigt ind i the future of work.

The future of work handler ikke kun om teknologi og innovation, men også om at skabe en arbejdsplads, hvor medarbejdernes trivsel og lykke er i fokus. Ledelse vil i fremtiden kræve en mere holistisk tilgang til at styrke engagement og motivation hos medarbejderne, hvor yngre generationer stiller nye krav til fleksibilitet og frihed på arbejdspladsen.

Hvordan håndterer man som organisation de udfordringer, der følger med i form af distanceledelse, organisationskultur, innovation, trivsel og ikke mindst onboarding? Det vil professor Jakob Lauring fra Institut for Virksomhedsledelse belyse med baggrund i den nyeste forskning og erfaringer fra COVID-19 og hjemmearbejde.

Lektor Eve Hoggan fra Institut for Datalogi leder forskningsprojekt REWORK, som søger at nytænke og udvikle fremtidens hybride arbejdsformer. Forskningen fokuserer især på fysisk tilstedeværelse og fysiske omgivelser i en digital eller analog ramme, da dette er en af de vigtigste hindringer for vellykket hybridarbejde. Hør mere om, hvad du og din organisation bør forberede jer på, når I skal indrette fremtidens arbejdsplads.

Alle taler om Metaverset, og det kommer vi også til. Fra nedslag i Eve Hoggans forskning til konkrete erfaringer fra Stibo Accelerator, der arbejder med teknologien i praksis. Og så får du selv mulighed for at lege med Stibos eget Metaverse i pausen.

Arrangementet er gratis for medlemmer af Alumnenetværket og henvender sig til alumner på tværs af Aarhus Universitet, der er nysgerrige på the future of work i teori og praksis.

• 15.00-15.30: Ankomst, registrering samt netværk og kaffe
  • 15.30-15.35: Velkomst
    v/Lone Ryg Olsen, erhvervsdirektør på Aarhus Universitet
  • 15.35-16.10: Hvad er hybridarbejde, og hvad gør det ved os?
    v/Jakob Lauring, professor ved Institut for Virksomhedsledelse
    Virtuelt og hybridt arbejde påvirker medarbejdere og ledelse samt måden, vi arbejder sammen på. Hvad gør det ved arbejdspladsen, og hvordan kan man bedst lede medarbejdere på distancen?
  • 16.10-16.45: Future technologies for hybrid work
    v/Eve Hoggan, lektor ved Institut for Datalogi (på engelsk)
    How do we design and develop tools and processes that can support organisations in exploring and preparing for successful collaboration in the future?
  • 16.45-17.15: Pause og netværk
    Leg med Metaverset samt snacks og drikkevarer
  • 17.15-17.35: Hvad er det dér Metaverse egentlig?
    v/Karsten Dehler, direktør i Stibo Accelerator
    Stibo Accelerator er blandt pionererne herhjemme inden for professionel brug af Metaverset. Hør og se, hvordan de gør, og hvad de får ud af det
  • 17.35-17.55: Q&A og opsamling med oplægsholderne
    v/Thomas Korsgaard, Key Account Manager i Erhverv & Innovation på Aarhus Universitet
  • 17.55-18.00: Tak for i dag
    v/Mette Slot Eriksen, alumnekonsulent i Erhverv & Innovation på Aarhus Universitet

Om Happy Hours

Happy Hours – dobbelt op på faglighed er en serie af seminarer med fokus på at give en tværfaglig forståelse af komplekse problemstillinger og ledelsesudfordringer. Seminarerne kombinerer viden og værktøjer fra forskere på tværs af fagligheder og praktiske erfaringer og indsigt fra ledere. Seminarerne bliver afholdt som morgen- eller fyraftensmøder og diskuterer aktuelle emner inden for ledelse, kommunikation, teknologi, samfund, etik, sundhed og miljø. Der er mulighed for spørgsmål og interaktion, og vi afslutter med en opsamling af relevante takeaways og praktiske råd.

Seminarrækken er en unik mulighed for medlemmer af Aarhus Universitets Alumnenetværk for at få en tværfaglig tilgang til udfordringer i arbejdslivet og udvide deres netværk.

Mød oplægsholderne

OBS. Seminaret er afholdt

Dette seminar er allerede blevet afholdt.

Praktiske informationer

• Tid: Torsdag den 13. april kl. 15.30-18.00
  • Sted: Aulaen på Aarhus Universitet, Nordre Ringgade 4, 8000 Aarhus C bygning 1412
  • Forplejning: Snacks, kaffe og andre drikkevarer
  • Pris: Arrangementet er gratis
  • Tilmeldingsfrist: Mandag den 10. april. Der er 300 pladser, som fordeles efter først-til-mølle-princippet.
  • Parkering: I bæredygtighedens tegn opfordrer vi til, at du ankommer til fods, på cykel eller med offentlig transport, hvis muligt.

Ankommer du i bil, skal du være opmærksom på, at parkering kan være vanskeligt på hverdage mellem kl. 8-16. Se et overblik over parkeringsmulighederne på kortet nedenfor.