Netværket er en undervurderet del af studiet

Det var fagligheden, der trak Guilherme Maciel fra Brasilien til Danmark, da han skulle lave sin ph.d. Men det var netværket og samarbejdet, der fik ham til at blive

Guilherme Maciel er kortvarigt tilbage på Aarhus Universitet, hvor han fra 2013 til 2016 arbejdede på sin ph.d. med titlen ”Impact of some farming-related factors and pre-processing steps on milk quality for cheese production”.

Det var her, han brugte tre år på at nørde og dykke dybt i, hvordan koens genetiske baggrund og landbrugspraksis påvirker den færdige ost. Og det var her, han opdagede, dels at han kunne meget mere end det dybt faglige, dels at han faktisk gerne ville noget andet. At han gerne ville bruge sin faglighed ude i erhvervslivet. At det var her, han skulle skabe værdi.

- Det gik simpelthen op for mig, at jeg er mere generalist end videnskabsmand, lyder det med et smil fra Guilherme Maciel, der oprindeligt flyttede til Danmark fra Brasilien for netop at læse ph.d.-en på Aarhus Universitet – simpelthen fordi det var her, han fandt en vejleder, der forskede i præcis det, som Guilherme selv var interesseret i.

Tankede social viden

Når man spørger Guilherme, hvad det så var, han fandt, er det ikke vejlederen og fagligheden, der fremhæves. Det er netværket, både inden for og uden for murene.

I forbindelse med forskningsprojektet fik han for eksempel kontakt til Arla, der var med til at finansiere projektet. Og på universitet arbejdede han sammen med mange andre studerende, hvilket gav både social viden og samarbejde i tanken.

- Det at skulle arbejde sammen med en masse andre studerende, både danske og internationale, hvor man er sammen om et fælles projekt men kommer fra forskellige baggrunde og kulturer, har givet mig en masse brugbart, fortæller Guilherme.

Som brasilianer kom han fra en kultur med en strengere arbejdsmoral og et meget anderledes hierarki på en arbejdsplads. Men han tog hurtigt den danske kultur til sig.

- Her er alle relationer bygget på tillid, så du kan få lov til meget mere. Du får mere ansvar.

Meget mere end supernørdede færdigheder

Efter endt ph.d.-forløb fik Guilherme først job hos Arla, hvor han var i fire år, inden han i august 2020 skiftede til Novozymes og et job som Research Scientist. Et skifte fra mælk til produktudvikling af vaskepulver – og et skifte bundet i den faglighed, han tog med sig fra studierne.

Og i evnen til at kunne omsætte viden til praksis.

For ifølge Guilherme var det næsten lige så vigtigt som at få faglig viden, at Aarhus Universitet også lærte ham, hvordan den kunne bringes i spil.

- Du er så meget mere end dine supernørdede færdigheder. Du tør risikere ting, du er god til at lære ting hurtigt, og du lærer at tage ansvar og lede projekter – på tværs af afdelinger og områder. Du lærer også at arbejde under pres og samtidig være i stand til at møde nye mennesker, fastslår Guilherme og fortsætter med at sætte en tyk streg under det, han ser som kernen i, hvad han og andre medstuderende kan:

- Vi er uddannede til at løse meget komplicerede ting, og vi er gode til at finde løsninger.

Det var med forventningen om en forskerkarriere, at Guilherme kom til Danmark. Men det var noget andet, han fandt, selv om fagligheden, nørderiet og det dybt tekniske stadig ligger som et solidt fundament under det hele.